مُلتَقى الدعوةُ والدعاةُ
نحن فى سعادة غامره بوجودكم معنا نرجوا من الله توفير كل ما يسعدكم فى هذا المنتدى ولكم جزيل الشكر

المدير العام
الشيخ محمدشوقى

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مُلتَقى الدعوةُ والدعاةُ
نحن فى سعادة غامره بوجودكم معنا نرجوا من الله توفير كل ما يسعدكم فى هذا المنتدى ولكم جزيل الشكر

المدير العام
الشيخ محمدشوقى
مُلتَقى الدعوةُ والدعاةُ
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث
 
 

نتائج البحث
 

 


Rechercher بحث متقدم

الشيخ محمدشوقى
ُ مُنْتَدَيَاتُ مُلْتَقَى؛ الدُعَاةُ}ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }النحل125.
المواضيع الأخيرة
» صلاة الغائب
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالجمعة 21 يونيو 2024, 12:25 am من طرف Admin

» هل الانجيل محرف
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالأربعاء 19 يونيو 2024, 2:34 pm من طرف Admin

» شبهات النصاري زواج ام المؤمنين عائشه،
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالإثنين 17 يونيو 2024, 10:30 am من طرف Admin

» الفرق بين السنه والفقه
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالسبت 11 مايو 2024, 11:23 pm من طرف Admin

» كيف عرفت انه نبي..
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالجمعة 26 أبريل 2024, 5:40 am من طرف Admin

» موضوع هل يدخل الجنه غير المسلمين،
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالثلاثاء 09 أبريل 2024, 7:48 am من طرف Admin

» التدرج في التشريع
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالثلاثاء 09 أبريل 2024, 7:43 am من طرف Admin

» كتب عليكم الصيام،،
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالثلاثاء 09 أبريل 2024, 7:41 am من طرف Admin

» اقوال العلماء في تفسير ايه الحجاب،،
 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Emptyالثلاثاء 09 أبريل 2024, 7:40 am من طرف Admin

نوفمبر 2024
الأحدالإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبت
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

اليومية اليومية

التبادل الاعلاني

انشاء منتدى مجاني



الحمدلله على نعمة الاسلام
ايها الاخوه الدعاه الى الله وكذا جميع الزائرين والزائرات مرحبا بكم واهلا نتمنى من الله ان نكون عند حسن ظنكم جميا والله الموفق الى الخير وهو حسبنا ونعم الوكيل
الشيخ محمدشوقى
ُ مُنْتَدَيَاتُ مُلْتَقَى؛ الدُعَاةُ}ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }النحل125.
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 24 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 24 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 76 بتاريخ الأربعاء 30 أكتوبر 2024, 11:01 pm

مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع

اذهب الى الأسفل

 مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع Empty مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع

مُساهمة من طرف الدعم الفنى الجمعة 23 مارس 2012, 7:11 pm

السلام عليكم ورحـمة الله وبركاته
اللهم صلّ وسلم وبارك على سيدنا محمد


لما الكلام يجيبك انت وصاحبك مرة
وتقول كلمة تطبيق الشريعه الإسلامية
على طووووول الرد بتاعها هـو تقطع ايد الناس !!

لما تشوف المذيعه فى التلفزيون بتتكلم وتيجي سيرة الشريعة
اول جملة بتتجاب هى جملة قطع اليد !!


عندنا الخوف المرضى كمجتمع سواء مسلم او مسيحي
من الشريعة الإسلامية اللى اصبحت مرتبة بالـ - غير آدمية - !!

وكأن عندما تطبق الشريعة الإسلامية
هنمشى نقطع فى ايد الناس ونقتل فيهم ونجلدهم

وكأن مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع
اختزل فى قطع اليد !!

ومحدش مننا كلف نفسة قبل ما يتهم شريعة الله الكامل
انه يفتح كتاب ويقرأ
- عن العصور اللى كان مطبق فيها الشريعة الإسلامية فى الدوله
وهل كان فعلا دا بيحصل واية تأثيرة اذا كان سلبى او ايجابى على المتجمع والدولة
- ولا عن احكام الشريعة الإسلامية وضوابطها وكيفيتها

::: ::: :::
مش هتكلم عن الشريعة الإسلامية بشكل كامل
لانى أقل من انى اتكلم فيها او عنها

لكن انا هتكلم عن حد قطع اليد فى ضوء
بعض المقالات والفتاوى اللى قرأتها
واللى انا شخصيا استفدت منها جداً

::: :::

قبل ما نتكلم عن قطع اليد لازم نعرف شوية حاجات
عن تطبيق حد " قطع اليد " وامتى بيكون قطع اليد
وايه هى شروطة وضوابطة واحكامه
وهل يضر بالمتجمع او لأ .. ألخ من الأسئلة
اللى بتطرحها اذهاننـا ..

:: :: ::

عشان يطبق حد زى حد قطع يد السارق
فى مجتمع لابد اولاً ان يكون المجتمع ماشى بشكل كامل
بالشريعة الإسلامية يعنى مينفعش اجيب حد قطع اليد
وبالبراشوط انزلة
على دولة مثلا زى مصر لا تقيم الشريعة بشكل كامل

توضيح للى مفهمش ؟
مين اللى قرر حد قطع اليد ؟ >> الشريعة
يبقى لازم تكون عايش فى مجتمع يحكمة >> الشريعة الإسلامية

لية بئى ؟
عشان الشريعة بتقفل جميع ابواب السرقة امام السارق

ازاى ؟
الشريعة الإسلامية هى شريعة الله اللى انزلها فى القرآن الكريم
وهى بالتالى شريعة كاملة متكاملة اذا طبقت كما هى
نحصل على المجتمع النموذجى لان الله هو الخالق
وهو اعلم بنفوسنا وبأخلاقنا وتكويننا
وهو اعلم بالقوانين والضوابط المناسبة لنا لكى نحصل
على معيشة آمنه وكريمة ومتكاملة من جميع الجوانب
للمسلم والمسيحي واليهودى والكافر
(اقرأوا كتب التاريخ للتأكد من صحة كلامى)


الشريعة الإسلامية بتضمن لكل افراد المجتمع
ان يعيش عيشة كريمة وبتقفل كل فرصة له
فى اللجوء للسرقة او الشحاته او غيرها
من الوسائل الرخيصة لتحصيل المال

مثال للتوضيح اكتر
الفرد فى المجتمع الإسلامى فى ظل الشريعة الإسلامية
هو المسئول عن رعاية وحفظ حقوق المسلم وغير المسلم
فإذا كان الفرد قادر على العمل فشرعاً واجب توفير
فرص العمل له ومساعدته فى الكسب الحلال

اما اذا كان غير قادر على العمل
فيفرض له مبلغ عشان يقدر يعيش منه من بيت المـال
ويفرض على اقاربة اعانته ومساعدته اذا كانوا قادرين

والشريعة تحدد وتسهل كل وسائل الكسب الحلال
وتمنع جميع طرق الفساد فى الكسب
مثل الاحكتار وغلاء الاسعار ...

مما يتيح لكل فرد ان يصبح غنى ومكتفى مادياً
دون ان يجير على حق الغير ..

إذا بئى دلوقتى ..
السارق فى ظل هذا المجتمع كيف له ان يسرق ؟!!

لو سرق فى ظل هذا المجتمع يصبح فاجر وعينة بجحة !!
ويستاهل قطع ايدة فعلا لانه يجرى ويلهث ورا الثراء
الفاحش من الحرام مع ان كل الوسائل الحلال ميسرة
امامة ومتاحة ويمكنه بسهولة جدا ان يصبح مكتفى مادياً
بل غنى .. بالحلال ! وبجانب دا يجير على حق غيرة
وتعب وشقى عمر غيرة وربما تسبب فى مرض
او اذى ضخم للمسروق نتيجة نهب شقى عمرة وامواله

تخيلوا معايا واحد تعب وشقى طول الشهر
عشان يجيب الاكل والدواء لعائلة واطفالة ومن يعولهم
وواحد ع الجاهز يجي يسرق شقاه ويحرمه
هو واطفالة من الطعام والشراب والدواء والتعليم والمعيشة
فالسرقة مش بتضر بفرد واحد لكن بتضر بمجموعة اشخاص
مابالكم باللى بيسرق وينهب اموال الآلاف والملايين

ويحصل على كل دا ويتسبب فى كل دا
فى سبيل انه مش عايز يشتغل وعايز يحصل
على الثراء بدون عمل وبسهولة وبسرعة وبدون مجهود !!

بجانب ان الشريعة زى ما فرضت توفير كل وسائل
العمل والكسب المشروع ..
حفظت ايضا حقوق واعراض وارواح الناس
لان ده حق كل فرد فى الدولة
مسلم او غيــر مسلم


:: ::: ::

ورغم كل ده مش اى حد يسرق تقطع يده
زى ما متداول ومعروف عند عامة المسلمين وغير المسلمين

قطع اليد مش شئ هين وسهل عشان كدا
حدد الله له شروط واحكام وضوابط
مش اى حد يسرق نقوم قاطعين ايده

حتى فى التاريخ الإسلامى حد قطع اليد
لم يطبق الا فى اضيق الحدود وبعدد محدود جدا
لأن اصلا المتجمع بيكون فية ردع وخوف عام من شدة العقوبة
ثم ان محدش هيبقى محتاج يسرق اصلا


طيب تعالوا نشوف ضوابط قطع اليد :
- لابد ان يكون الشئ المسروق محروز يعنى محفوظ فى حرز (خزنة مثلا)
(بحيث لا يستطيع سرقتة بسهولة) << شرط اساسى
- وان يكون هات الحرز هو نفسة السارق
-‌ بإقرار السارق‌ واعترافه‌
- أو بقيام‌ البيّنة‌ وشهادة‌ رجلين‌ عادلين‌


لا تقطع يد السـارق فى الآتى :
- اذا كان السارق لم يبلغ (طفل)
- ان يكون السارق غير عاقل
- ان يكون مجبر (المجبر ع السرقة لا تقطع يده)
- اذا كان السارق غير من هتك الحرز (يكون اللى سرق مش هو اللى فتح القفل او الخزنة)
- أن‌ لا يكون‌ السارق‌ في‌ معرض‌ شبهة‌ الملكيّة‌ والمأذونيّة‌ في‌ التصرّف‌، فلو توهّم‌ أنّ المال‌ الفلاني‌ّ ملكه‌ ، أو أنّ له‌ الاءذن‌ في‌ التصرّف‌ به‌، أو حصل‌ للحاكم‌ الظنّ بذلك‌
- لا يكون الشئ المسروق تافه لا يستحق
- أن‌ يكون‌ مقدار المال‌ المسروق‌ ربع‌ دينار من‌ الذهب‌ الخالص
‌ المسكوك‌ أو ما يُعادله‌ ، فلو نقص‌ عن‌ ذلك‌ لم‌يُقطع‌.
- السرقة فى اوقات المجاعات
- العبد اذا سرق وتبين ان سيدة يحرمه الطعام
- ما سرق للأكل بالفم من التمر
- أن‌ تكون‌ السرقة‌ سرّاً، فلو سرق‌ السارق‌ شيئاً علناً بحضور مالكه‌ فلايُقطع‌.
- أن‌ لاتكون‌ السرقة‌ سرقة‌ أب‌ من‌ مال‌ ولده‌، حيث‌ إنّ الحكم‌ لايُجري‌ في‌ هذه‌ الحالة‌.
- أن‌ لا تكون‌ السرقة‌ سرقة‌ عبدٍ من‌ مال‌ مولاه‌، إذ لايُقطع‌ العبد في‌ هذه‌ الحالة‌.
- أن‌ يكون‌ إرجاع‌ السارق‌ للحاكم‌ بناءً علي‌ طلب‌ الغريم‌ أي‌ صاحب‌ المال‌ المسروق‌، فلو عفي‌ صاحب‌ المال‌ ولم‌يُرجع‌ السارق‌ للحاكم‌ لايُقام‌ عليه‌ الحدّ

دى الشروط‌ التي‌ ذكرها الفقهاء في‌ كتبهم‌ الفقهيّة‌،
لذا فإنّ قطع‌ يد السارق‌ إنّما يتحقّق‌ في‌ موارد نادرة‌ فقط‌ ،

وده عندما‌ تجتمع‌ الشروط‌
وتثبت‌ سرقة‌ السارق‌ عند الحاكم‌ الشرعي‌ّ بالشروط السابقة
وإلاّ فإنّ الحاكم‌ لايُقيم‌ عليه‌ الحدّ.


أمّا حكم‌ القطع‌ فعبارة‌ عن
‌ - قطع‌ أصابع‌ اليد فقط‌: الخنصر والبنصر والوسطي‌ والمسبّحة‌
( السبّابة‌ )، وتُترك‌ راحة‌ اليد والابهام‌

- وتقطع اليد اليمنى اذا كان اعسر واليد اليسر اذا كان ايمن
يعنى اليد اللى مش بيستخدمها عشان يقدر يعيش بعد كدا
ويستخدم ايدة فى كسب المال الحلال






لية قطع اليد انسب حل للسارق وللمجتمع ؟
ولية ميبقاش ليها بديل ؟ زى مثلا السجن ؟

جربنا تشريعات البشر وتركنا تشريعات الله
وجنينا من ده كمية الفساد والسرقة والنهب
اللى اقسم بالله يعجز اللسان عنها
واكبر مثال هو مصر ..
شوفنا ان افقر حرامى فى الدولة كان عنده 2 مليــار دولار !!

ثم ان عقوبة السجن غير رادعة على الإطلاق
لا للجانى ولا لباقى الحرامية الأحرار او اللى ناويين يسرقوا

واذا سرق وهو عارف تماما ان العقوبة هى قطع اليد
اذا هو يتحمل نتيجة قرارة

الدعم الفنى
الدعم الفنى
مؤسس المنتدى والمدير العام
مؤسس المنتدى والمدير العام

عدد المساهمات : 56
نقاط : 160
تاريخ التسجيل : 25/09/2011
الموقع : المنصوره دكرنس

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى